گوهرها و خواص آنها

گوهرها و خواص آنها

خواص درمانی و معنوی گوهرها و سنگهای قیمتی
گوهرها و خواص آنها

گوهرها و خواص آنها

خواص درمانی و معنوی گوهرها و سنگهای قیمتی

گوهرهای شفابخش مخصوص آقایان

گوهرهای شفابخش مخصوص آقایان

این بخش به مسایل مربوط به خواص گوهرها و تاثیر آن بروی آقایان میپردازد و توضیحاتی هم درمورد استفاده صحیح از آنها ارائه مبدهد.

مردها،گوهرها را اغلب به صورت انگشتر، گردن بند به کار می برند یا در روی لباس های رسمی خود می آویزند تا موقعیت و منصب خود را در جامعه مشخص کنند. در دوران قدیم، جنگجویان کریستال های براق را طی جنگ بر روی سپرهای محافظ خود جاسازی می کردند تا از آنها محافظت کند.
ساخت جواهر آلات و سنگ های قیمتی تزئینی هنوز هم عمدتا به دست مردان انجام می گیرد. اما استفاده از فلزات گرانبها و جواهر آلات مصنوعی، به تدریج جایگزین استفاده از سنگ جواهرات شده است.
استفاده از سنگ های شفابخش بعد از حکایت شاه آرتور(پادشاه انگلستان) با جادوگر خود(مرلین) که در غار سنگی زندگی می کرد، در میان مردم رواج یافت.
اگر خجالت می کشید که در جلوی مردم از این نوع سنگ ها استفاده کنید، می توانید کریستال های شفابخش خود را در یک کیسه کوچک قرار دهید و آن را به گردن خود بیاویزید و در زیر پیراهن پنهان کنید. سعی کنید کریستال هایی انتخاب کنید که نسبتا مسطح باشند تا کیسه مزبور چندان برجسته نباشد. کریستال ها را همچنین می توانید درون کیسه ای کوچک قرار داده و آن را درون جیب پیراهن خود قرار دهید یا در محل کار خود می توانید کریستال ها را به عنوان اشیای تزئینی درروی میز قرار دهید. اگر کسی راجع به آنها پرسید می توانید در جواب بگویید که جنبه تزئینی دارد یا برای بچه خود خریده اید که به کلاس درس علوم خود ببرد یا در هنگام شب، کریستال ها را می توانید در زیر بالش یا تشک خود قرار دهید. فراموش نکنید که سنگ های شفابخش خود را حداقل ماهی یک بار بشویید و تمیز کنید.

گوهرهای مختلفی که برای آقایان مفید است عبارت اند از:

لعل بنفش
لعل بنفش یا «سنگ شفابخش اساسی» یکی از مهم ترین سنگ های شفابخش است که قدرت پاک کنندگی و تصفیه نفس را دارد و همه انرژهای منفی را از وجود مرد بیرون می راند. برای دور کردن نیروهای منفی از وجود خویش، می توانید چند سنگ لعل بنفش را در خانه یا دفتر کار خود نگهداری کنید. اگر از نگرانی و اضطراب رنج می برید یا مشکل تنفسی دارید، چند تکه از این سنگ را در جیب پیراهن خود بگذارید تا نزدیک سینه تان باشد. لعل بنفش همچنین برای میگرن و دردهای مفاصل مفید است.

یاقوت سیلان
یاقوت سیلان یا «سنگ نیروی جنسی»، تقویت کننده نیروی جنسی و قوای جسمانی است. هنگامی که در جریان زندگی روزمره دچار خستگی و محرومیت و بی مهری می گردید، حجر سیلان می تواند قوای تحلیل رفته را به شما بازگرداند و به شما روحیه و نشاط ببخشد.

یشم سبز
یشم سبز یا «کریستال آرامش بخش» که «سنگ ورزش» نیز نامیده می شود، تقویت کننده چالاکی و چابکی فرد است. اکثر مردان شرق دور با فواید این سنگ آشنا هستند. کسانی که از این سنگ استفاده کرده اند می گویند پا به پای افزایش سلامتی فرد، رنگ این سنگ تیره تر می شود و هر چقدر از سلامتی فاصله بگیرید رنگ آن روشن تر می شود.
یشم سنگی مناسب برای مدیتیشن است که شادی عمیقی در روح ایجاد می کند و باعث احساس صلح، نظم و تجدید افکار می شود. این سنگ به زندگی احساسی ما تازگی می بخشد و آن را اصلاح و ما را متعادل می کند، و قدرت عشق و دلباختگی را نیز در ما به وجود می آورد. بعضی ها نیز می گویند این سنگ خوش شانسی می آورد.

الماس (برلیان)
الماس یا «سلطان سنگ ها» باعث تقویت انرژی های درونی فرد می شود و تردید و دودلی و بی ثباتی او را از بین می برد. هر چه کیفیت این الماس بهتر باشد، اثر آن بیشتر است. الماس باعث تحرک و شادابی شخص می شود و عزت نفس را افزایش می دهد.

هماتیت
هماتیت یا «سنگ استرس» نوعی کریستال است که برای تقویت منطق، توانایی های ریاضی، تفکر منطقی و دانش عمیق به کار می رود. این سنگ همچنین خلاقیت فرد را افزایش می دهد و باعث افزایش تمرکز می شود. هماتیت هر گونه امواج منفی را به سوی صاحب آن باز می گرداند و مانع از استرس و فشار روحی می شود. این کریستال مثل تکه ای آهن ربا، درد پا یا درد کمر را جذب می کند و برای رفع دردهای عضلانی یا مفاصل نیز مفید است. هماتیت برای رفع بی خوابی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ لاجورد
تحریک کننده قوای ذهنی و تقویت کننده قوه درک شهودی.

کوارتز سرخ
برطرف کننده احساسات منفی و تقویت کننده عشق و انعطاف پذیری.

کوارتز دودی
برطرف کننده پرخاشگری و خشونت و وسوسه های شیطانی، تقویت کننده حس مسئولیت، شجاعت و اعتماد به نفس.


خواص گوهرها از دیدگاه دین مبین اسلام

احجار کریمه

گوهر واژه اى فارسى برابر با جوهر و جواهر است که به سنگهاى گرانبها یا قیمتى یا احجار کریمه اطلاق مى شود و به نامهاى سنگ هاى زینتى، تزئینى ، آذینى ، پیرایه اى و احجام نفیسه هم آمده است.

بعضى از نگین ها دارای خواصی هستند که نمى توان آن را انکار نمود، چنانکه فردى را نزد حاکمى به سبب جرمى مى بردند حضرت صادق (علیه السلام) فرمود که انگشترى عقیق به او برسانند، انگشترى به او رساندند و هیچ مجازاتی به او نرسید. یا شخصى را از برابر حضرت امام محمد باقر (ع) گذرانیدند تازیانه بسیار بر او زده بودند.

حضرت فرمود: انگشتر عقیق او کجاست، اگر با او مى بود تازیانه نمى خورد.

یا آنکه کسى نزد حضرت خاتم (ص) آمد و شکوه نمود که دزد در راه اموال مرا ربود، حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتى که آن از هر بدى آدمى را نگاه مى دارد.

سنگهاى با ارزش فراوانند و در بین این هزارها سنگ گران قیمت پیامبران و ائمه اطهار (ع) تنها بر چند سنگ صحه گذاشته اند اما نه به خاطر آنکه اثرى جادویى دارند، بلکه آن نگین هرچه باشد برگزیده شده و براى دارنده آن اثراتى از جمله فتح مهمات و دفع بلیات و غیره دارد و اثرات آنها ذاتى نیست و از جانب خداى تعالى است. پس اگر کسى اثر آنچه را که همراه خود مى دارد، ذاتى و مستقل بداند به خداى یگانه شرک ورزیده است.

ضمن آنکه اسلام استفاده بعضى از انگشترها مثل طلا براى مردان و انگشتر آهنى و مسى بر هر دو زنان و مردان ممنوع کرده اند. در تفسیر قمى جلد دوم از امام صادق (ع) روایت شده است: همه ملک سلیمان را خداوند در انگشتر او قرار داده بود، هرگاه سلیمان آن در دست مى گذاشت تمامى جن و انس و شیاطین و همه پرندگان و وحوش به نزد وى حاضر گشته و از او اطاعت مى کردند .

باد مأمور حمل تخت او بود و همه شیاطین و انسانها و پرندگان و چهار پایانى که تحت اوامرش بودند همگى آنها را جابه جا مى نمود.

سلیمان به هنگام رفتن به بیت الخلا، انگشترش را در اختیار برخى از خدمتکارانش قرار مى داد. روزى شیطان آمد و خادم او را گول زد و انگشتر را از او ستاند و آن را در دست نهاد ، نتیجه آن شد که تمام شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش مسخر او گشتند و آن حضرت در جست و جوى انگشتر شد ولى آن را نیافت .

سرانجام شیطان ترسید که مردم متوجه حیله او شوند آن را به دریا انداخت. خداى - عزوجل - ماهى را مأمور به بلعیدن آن انگشتر نمود، بنى اسرائیل چهل روز در جست و جوى حضرت سلیمان بودند و از آن طرف سلیمان در ساحل دریا به دنبال انگشتر بود و با گریه و زارى به سوى خداى تبارک و تعالى استغفار مى نمود و از این اتفاق به جانب خدا توبه مى کرد.
پس از چهل روز به صیادى رسید که ماهى صید مى کردد، حضرت سلیمان به او کمک نمود . آن صیاد پس از صید، یک ماهى به سلیمان داد، او شکم ماهى را شکافت انگشتر خود را در آن دید و انگشتر را به دست کرد و شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش در برابرش خضوع کردند و پادشاهى او به همان حالت اول بازگشت و حضرت، آن شیطان (که انگشتر را ربوده بود) به همراه لشگرى که همراه او بودند به وسیله اسماء الهى حبس نمود و عده اى را در دل دریا و بعضى را در میان سنگ و صخره ها زندانى نمود و آن شیاطین تا روز قیامت زندانى و معذب هستند.

از قدیم الایام به فوائد سنگها و جواهرات و نیز به خواص مغناطیسى و درمانى آنها توجه داشته و در طب سنتى از آن بهره مى جستند.

گاهى شنیده مى شود فلانى با داشتن یک انگشتر خیر و برکات فراوانى یافته و کارها مطابق میل او پیش مى رود و دیگرى انگشترى دارد ولى هیچ کاربردى برایش ندارد. این به جهت آن است که باید در انتخاب نوع نگین دقت لازم به عمل آید و نگینى انتخاب شود که با طبع و مزاج شخص موافق باشد و براى انتخاب جواهر موافق با مزاج و طبع هر شخس دو راه وجود دارد:

- راه اول:

توجه به روز تولد است مثلاً اگر شخصى روز پنجشنبه تولد یافته، روز پنجشنبه به ستاره مشترى تعلق دارد، براى او سنگهایى که متعلق به مشترى و موافق با آن است تجویز مى شود .

راه دوم:

به ماه و برج تولد فرد توجه مى شود .


- آداب انگشترى در روایات اسلامى:

- عقیق:

معدن اصلی آن در صنعای یمن است و البته در بصره ومغرب و هندوستان نیز موجود است اما نوع یمنی آن از همه بهتر ومورد تاکید است . این عقیق در رنگهای مختلف یافت می گردد. در روایات متعدد خواصی برای عقیق ذکر شده منجمله نرسیدن غم ومصیبت به حامل آن، دوری از آتش عذاب، حرز و نگهبان در مسافرت ها، نگهداشتن از مردن بد و باعث میمنت ومبارکی بودن تا حدی که روایت است دستی که در آن عقیق باشد اگر به دعا بردارند رد نشود.

اصیل بودن عقیق و استفاده آن در جاهایی که حتما انرژی منفی درآنجا موجود است مانند محل های سکونت وکار جمعی که افراد متعدد با نیروهای مثبت و منفی درآنجا وجود دارندمثل آپارتمانها ،کارخانه ها و ...توصیه می گردد.

- نگین عقیق

1) ایمنى دهنده در سفرها بوده و آدمى را از بدى ها حفظ مى کند

2) با خیر و نیکى روبه رو مى کند

3) غم و غصه را رفع مى کند

4) فقر را از بین مى برد

5)باعث گشایش رزق مى شود

6) کارها را به نیکى و خوبى تمام مى کند

7) موجب اجابت دعا

8) و برآورده شدن هر حاجتى مى شود

9) موجب برکت و باعث ایمنى از بلا مى شود

10) ایمنى از پادشاه ظالم

11) همراه داشتن آن به هنگام نماز معادل هزار رکعت است

12) حضرت محمد (صلى الله علیه و آله) فرمودند: (یا على) همانا عقیق اولین کوهى است که به ربوبیت خداى متعال و نبوت من و وصى بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است.

- فیروزه:

فیروزه نوعی سنگ است که در عربی به نام ظفر معروف است. معدن آن در خراسان است در بازار فعلی فیروزه در سه نوع کرمانی، نیشابوری و دامغانی موجود است که نوع نیشابوری آن بهتر است از خواص فیروزه آن است که دیدن آن برای روشنایی چشم مفید است حضرت امام صادق (ع) می فرماید فقیر نمی شود دستی که انگشتر فیروزه در آن باشد و نیز رسول خدا می فرماید خداوند دستی که درآن انگشتر فیروزه باشد را محروم بر نمی گرداند.



1) باعث بى نیازى و دورى فقر مى گردد.

2) جهت ایجاد فرزند مؤثر است.

3) در استجابت دعا مؤثر است.

4) عامل فتح و پیروزى است.

5) دور گرداننده دردها از دیدگان است.

6) موجب گشایش سینه مى گردد.

7) قوت دل را زیادمى کند.

8) باعث برآورده شدن حاجات مى شود.

یکى از خادمان امام هادى (علیه السلام) از آن حضرت جهت زیارت على بن موسى الرضا اجازه سفر به سرزمین طوس گرفت. حضرت به او فرمودند: انگشترى با نگین عقیق زرد به همراه داشته باش که بر روى آن حک شده باشد «ماشاءالله لاقوه الا بالله استغفرالله» و بر آن سوى نگین «محمد و على» حک کن.

خادم مى گوید: از نزد امام بیرون شدم و انگشترى را طبق دستور امام تهیه کردم و مجدداً براى خداحافظى به حضور امام رفتم. فرمودند: انگشترى دیگر با نگین فیروزه باید همراهت نمایى که در بین طوس و نیشابور شیرى با تو روبه رو مى شود و قافله را از راه رفتن بازمى دارد، به سوى آن شیر رفته و انگشتر را نشانش مى دهى، به او بگو مولاى من مى گوید از راه کنار برو. بعد اضافه کرد، باید نقش روى انگشتر الملک لله و سمت دیگر آن «الملک لله الواحد القهار» باشد که انگشتر حضرت على (علیه السلام) این نقش را داشته است. که آن سپرى در برابر درندگان و عامل پیروزى در جنگهاست.

- یاقوت:

سنگ یاقوت افضل انگشتر های دیگر است و قرآن کریم در سوره الرحمن بدان اشاره کرده است .

1) باعث از بین رفتن فقر مى شود.

2) دارنده آن نجابت و بزرگى مى یابد.

3) پریشانى را زایل مى کند.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) خطاب به امام حسین (علیه السلام) فرمودند: فرزندم، انگشتر یاقوت و عقیق به دست کن که فرخنده و مبارک است و هرگاه کسى به آنها نگاه کند نور صورتش زیاد مى شود و یک رکعت نماز با آن دو، برابر با هفتاد رکعت نماز بدون آنهاست...

یاقوت نشانه شرافت مومن است و بهتر است بر آن ذکر (لااله الا الله الملک الحق المبین)حک شود. کسی که آن را بدست کند در چشم مردم باشکوه وجلا و هیبت جلوه می کند و از این جهت به اشخاصی که دارای مقام وموقعیت اجتماعی، سیاسی و...هستند توصیه می گردد که در موقع شرکت در جلسات مهم مخصوصا مواقعی که نیاز به ارائه شخصیت با شکوه در نزد مخاطب دارد از این انگشتر استفاده نماید. یاقوت انواع مختلفی دارد من جمله سرخ و کبود وزرد و سفید که بهترین آن سرخ بهرمانی است.



- زمرد:



معدن زمرد در کشورهای سودان، مغرب و مصر است ولی معروفیت آن در کشور هند بیشتر از کشورهای دیگر است. بعداز الماس ارزنده ترین سنگ قیمتی زمرد است واز خواص عمده آن این است که اگر کسی آن را بدست نماید سحر در او اثر نمی کند و فقیر نمی شود و از این جهت برای بطلان سحر و جادو یکی از وسائل آن شمرده می شود نیز زمرد چشم زخم وسحر و جادو را باطل و دفع می کند وباعث نشاط انسان است.

- نگین زمرد

1) سبب آسانى کارهاست.

2) زایل کننده فقر است.

3) فقر را به توانگرى مبدل مى کند.

از امام رضا (علیه السلام) درباره نگینى که از سنگ زمرد ساخته مى شود، پرسیدند؟ امام فرمود: اشکالى ندارد اما به هنگام طهارت گرفتن (استنجار) آن را از دست درآورند.

- شرف شمس:

این انگشتر یکی از معروفترین انگشترهاست که با داشتن طالبان زیاد در روز و ساعت مخصوص یعنی 19 فروردین هر ساله تهیه می گردد بدین نحو که در آن روز و ساعت معین طلسم مربوطه با آداب و تشریفات خاصی که بسیاری مدعی آن هستند ولی هیچگونه رعایتی نمی کنند- برروی نگین زرد رنگ عموما وبعضا صفحه های زرد مانند کاغذ ،ورقه برنجی ،طلا وغیره حک می گردد.اقوام مختلف بر تاثیر آن در موارد وسعت رزق ومال وکسب ومحبت وعقدالسان ورفع سردرد تاکید دارد.

این طلسم که در ظاهر از ستاره وچند الف مد دار ونردبانی شکل و...تشکیل گردیده دارای چنان اهمیتی است که خاصیت آن براهل فن وخواص پوشیده نیست چراکه این علائم درواقع اسم اعظم خداوند قادر حکیم است کثرت طالبین این انگشتر بدلیل آنست که همه وهمه در پی کشف رموزی از اسم اعظم باری تعالی هستند وبر این اساس انگشتر شرف شمس شهرتی عالمگیر پیدا کرده است پس به طالبین آن توصیه می گرد به هر قولی در این خصوص اعتماد نکند .

حک این طلسم رموزات خاصی دارد که بسیاری از مدعیان از آن بی اطلاع هستند . امروزه اشخاصی که استفاده از این انگشتر را موجب موفقیت در امورات زندگی خصوصا رونق کسب وکار خود می دانند واشخاصی که استفاده از آن را در درمان بیماری های صرع وسردردهای میگرنی شدید موثر در مقام می دانند از آن استفاده می نمایند.

- حدید:

حدید صینی یا آهن چینی رنگی تقریبا مشکی ویا قهوه ای تیره نزدیک به مشکی دارد وذکر مخصوص بر روی وپشت دور نگین باعث قدرت وقوت این انگشتر است از این رو برای مسئولین مملکتی ونیز اشخاصی که گرفتاریهای بسیار شدیدی دارند استفاده از آن فقط در ایام گرفتاری تا رفع آن توصیه می گردد.

در مناقب آمده است که یکی از انگشترهای حضرت علی (ع) انگشتر حدید چینی بوده که برای قوتش دست می کرده است حدید چینی هنگام رویایی با اهل شر، آن ها را خاموش ونیز دشمنی های جن. انس را از بین می برد آنچه در رابطه با این انگشتر دانستنش ضروری است آنست که این انگشتر را به نا اهل و غیر مسلمان توصیه نکنید.

- نگین حدید چینى :

1 ) جهت نیرومندى نیک است

2 ) باعث دورى اجانین و شیاطین مى شود.

3 ) از شر هر موجودى در امان مى دارد.

4) اثر چشم بد را از بین مى برد.

5 ) باعث آسانى وضع حمل مى شود.

البته این انگشتر به هیچ وجه به زنان باردار توصیه نمى شود چون براى جنین خطر دارد

6 ) براى اجابت حاجات دشوار نیک است .

7 ) باعث ایمنى از ترس مى شود .

8 ) همراه داشتن آن به هنگام نماز مکروه است.

- لاجورد:

معدن لاجورد در بدخشان در کوهی معروف به کوه لاجورد است وآن دارای انواع مختلف تقریبا مشابه است در نوعی از آن نقطه های زرد می توان دید که البته هرچه صافتر وخوشرنگتر باشد بهتر است این سنگ در اسهال و صفرا وبرای اصحاب مالیخولیا وکسانی که دارای بی خوابی هستند موثر است. همچنین معروف است که استعمال آن بر پلک چشم موجب رویش موی مژه چشم است.

- یشم:

یشم یا یشب سنگی است معدنی است که هر کس آن را در نگین انگشتر با خود داشته باشد در چشم مردم شیرین وباوقار جلوه می کند این انگشتر به رنگهای مختلف من جمله سفید سبز مغز پسته ای وسبز تیره در بازار موجود می باشد. درقدیم از آن کاسه ها و ظروف دیگر می ساختند انگشتر یشم در جهت تقویت معده خاصیت فیزیکی دارد. این سنگ مانع از اصابت صاعقه است . همراه داشتن یشم بصورت نگین انگشتر وپیروزی فرد است از این رو استفاده ورزشکاران، خوانندگان، هنرمندان از این انگشتر توصیه می شود.

- در نجف اشرف:

درَنجف از جمله سنگ های ارزنده ایست که نگاه کردن به آن معادل برابر زیارت حضرت امیر (ع)است وبه سبب نگهداری واستفاده از آم مکر و حیله شیطان مطرود می گردد. حضرت امام صادق(ع) می فرماید دوست دارم برای هر مومن که پنج انگشتر در دست کند وشمرد یکی از آن ها را در نجف اشرف وکسی که آن را در دست کند خداوند می نویسد به هر نگاهی برای او ثواب زیارتی وپاداش آن پاداش پیغمبران وصالحین خواهد بود.

-حرز:

حرز بمعنی امان وپناه است.این انگشترهای نقره حاوی حرزهای ائمه معصومین و بصورت حرزهای امام جواد (ع) وحرز پنج تن وحرزچهارده معصوم موجوداست. بدین صورت که دعاهای حرز مخصوص برروی پوست آهو نوشته شده و داخل آن قرار داده می شود.البته امروزه به دلایل مختلف منجمله کسب منفعت بیشتر ویا عدم امکان عمل قراردادن پوست آهودر این انگشتر عموما حرز روی کاغذ نوشته شده داخل آن قرار داده می شودحال اینکه آیا اصلا این حرزها قابل رویت وخواندن هستند یا خیر

- انگشتر در دست راست یا چپ:

از امام کاظم (ع) سؤال شد آیا انگشتر را باید در دست راست کرد؟ فرمودند: هرطور که مى خواهى، دست راست باشد یا چپ. رسول خدا فرمود: یا على !انگشتر در دست راست کن که این عمل فضیلتى است از سوى خداى - عزوجل - براى آفریدگان مقربش. ابوالعلاء از امام صادق (ع) در باره انگشتر به دست راست کردن سؤال کرد و گفت: من دیده ام بنى هاشم انگشترهاى خود را در دست راست مى نهند.

حضرت فرمود: پدرم امام محمدباقر (ع) در دست چپ انگشتر مى گذاشت و او (پدرم) افضل بنى هاشم و فقیه ترین آنها بود. امام حسن عسکرى (ع) در سال دویست و شصت قمرى خطاب به شیعیان فرمودند: تاکنون امر ما این بود که انگشترتان را به دست راست بگذارید.

این در حالى بود که ما (اهل بیت) در میان شما حاضر بودیم ولى اکنون امر مى کنیم انگشترى را به دست چپ کنید به جهت آنکه ما از میان شما غائب مى شویم تا زمانى که پروردگار امرما و امر شما را ظاهر کند همانا این بهترین دلیل براى شما در ولایت ما اهل بیت است. همان لحظه شیعیان در حضور امام انگشترهاى خود را از دست بیرون کرده و در دست چپ شان قرار دادند و حضرت به آنان فرمودند:

 این قضیه را براى شیعیان ما نقل کنید. رسول اکرم مى فرماید: امتم را از دست کردن انگشتر در انگشت سبابه و وسط نهى مى کنم و در روایتى دیگر این عمل (انگشتر در انگشت سبابه و وسط نمودن) را از افعال قوم لوط دانسته اند.
محمد و على

عقیق سرخ

خواص درمانی عقیق سرخ

در کتب فارسی چنین آمده که اگر پودر عقیق را با آب و یا شربت سیب حل کرده و استفاده نمایید، جنون، نکسیر خونریزی معده و دل، لخته شدن خون، کثرت حیض، بیماریهای طحال و بسیاری بیماری دیگر مفید بوده و درمان می سازد . سرمه عقیق، بصارت را تقویت و چشمها را درخشان می سازد. برای خونریزی لثه بسیار مفید بوده، دندانها را محکم می سازد. اگر معده شما ضعیف می باشد از عقیق استفاده نکنید یا اینکه به همراه آن مقداری بسد هم مصرف نمایید. ایمنی در سفر، دور کردن از بدی، روبرویی با خیر ونیکی، رفع غم وغصه، از بین بردن فقر، گشایش رزق و روزی و برکت و ایمنی از بلا، سرانجام نیک کارها، اجابت دعا و برآوردن حاجات، همراهی آن به هنگام نماز ثواب دارد، موثر در سردرد، دور کردن انرژی منفی است.

اگر کسی از انگشتری عقیق استفاده نماید، غم و غصه های او دور گشته، حاجت های او برآورده گشته، دشمنان از او وحشت کرده و دور می شوند، و برکت و دولت با او یار می گردد. ترس و خوف را دور کرده، دل را قوی می کند، جانوران موذی و سمی دور گشته و آسیب نمی رسانند. اگر به همراه عقیق خود مقداری کافور و عنبر داشته باشید، در پیشگاه حاکم مورد الطاف قرار خواهید گرفت. روایت های زیادی، خصوصاً در کتب مذهبی ذکر است که عقیق را نسبت به سنگهای دیگر خصوصاً در مورد آوردن خوش شانسی و برکت و فوائد مالی، افضل دانسته اند. استفاده از رنگ سرخ آن، برکت و دولت آورده و شما را بر دشمنان غالب و هیچ جانور موذی و سمی نمی تواند به شما آسیب رساند. عقیق جواهری قیمتی نمی باشد اما برکت و فوائد مالی به همراه می آورد.

عقیق زرد یا شرف الشمس

عقیق زرد یا شرف الشمس

نگین یا انگشتر وآویز شرف شمس برای ایمنى در سفرها و دفع از بدى ها حفظ وحفاظت جان و خیر و نیکى وافزایش رزق وروزی وآرامش رفع چشم زخم براورده شدن حاجات وآرزوها و درمان عمومی جسا وروح مخصوصاً افزایش قدرت بدنی و هاله نورانی اطراف بدن وبخاطر مصرف عقیق زرد آن باعث پاک کردن و تصفیه دستگاه گوارش شده و بر روی هضم و جذب غذا و گردش خون در بدن وچاکرای ۳ وغددپانراس ولوزالمعده وجواره مرتبط با این دو غدد تأثیر فوق العاده ای دارد .

برخی میگویند: نوشته شرف شمس شامل ۵ اسم اعظم خداوند است برخی دیگربه این باورند که شرف شمس امضاء رمزی مولا علی (ع) است، برخی به ثبت نام موکل شمس را قبول دارند برخی می گویند دعای شرف شمس روی انگشتر حضرت سلیمان (ع)همراه با عبارت لااله الالله الملک الحق المبین ویا الملک لله حک شده بوده ولیکن عظمت شرف شمس و آداب نوشتاری باطنی آن بالا تر از همه اینها است وحک کردن یا نوشتن آن کار هر کسی که واقف به علوم غریبه نیست نمی باشد، در سال یکبار شرایط مهیا میشود تا موکلین خورشید به زمین بیایند و خورشید در بهترین موقعیت خود در کل کهکشانها قرار گیرد تا خورشید در آن زمان نسبت به سایر کواکب روی زمین قدرت بیشتری داشته باشد. بین طلوعین ۱۹ فروردین بهترین زمان وموثر ترین آن است بشرطی که ۱۹ عمل هنگام نوشتن رعایت شود که فقط به چند مورد آن میتوان اشاره نمود و نویسنده حتماً باید واجدشرایط باشد .

برخی می گویند نقش شرف شمس کلمات الله، جمیل، رحمن، مومن و نور است که بجای نقش کلمات از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن میتوان استفاده کرد.

شرف شمس دارای اثرات و خواص بیشماری است که نمى توان آن را انکار نمود، چنانکه فردى را نزد حاکمى به سبب جرمى مى بردند حضرت صادق (علیه السلام) فرمود که انگشترى عقیق به او برسانند، انگشترى به او رساندند و مکروهى به او نرسید .

ارزش سنگ عقیق مخصوصاً عقیقی که مزیّن به شرف شمس باشد را نمی توان در چند جمله بیان نمود، پیامبران و ائمه اطهار (ع) بر سنگهای انگشتر صحه گذاشته اند اما نه به خاطر آنکه اثرى جادویى دارند، بلکه آن نگین هرچه باشد برگزیده شده و براى دارنده آن اثراتى از جمله فتح مهمات و دفع بلیات و غیره دارد و اثرات آنها ذاتى نیست و از جانب خداى تعالى است. پس اگر کسى اثر آنچه را که همراه خود مى دارد، ذاتى و مستقل بداند به خداى یگانه شرک ورزیده است. همه ملک سلیمان را خداوند در انگشتر او قرار داده بود، هرگاه سلیمان آن در دست مى گذاشت تمامى جن و انس و شیاطین و همه پرندگان و وحوش به نزد وى حاضر گشته و از او اطاعت مى کردند. باد مأمور حمل تخت او بود و همه شیاطین و انسانها و پرندگان و چهار پایانى که تحت اوامرش بودند همگى آنها را جابه جا مى نمود.

سلیمان به گاهی اوقات، انگشترش را در اختیار برخى از خدمتکارانش قرار مى داد. روزى شیطان آمد و خادم او را گول زد و انگشتر را از او ستاند و آن را در دست نهاد، نتیجه آن شد که تمام شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش مسخر او گشتند و آن حضرت در جست و جوى انگشتر شد ولى آن را نیافت. سرانجام شیطان ترسید که مردم متوجه حیله او شوند آن را به دریا انداخت. خداى – عزوجل – ماهى را مأمور به بلعیدن آن انگشتر نمود، بنى اسرائیل چهل روز در جست و جوى حضرت سلیمان بودند و از آن طرف سلیمان در ساحل دریا به دنبال انگشتر بود و با گریه و زارى به سوى خداى تبارک و تعالى استغفار مى نمود و از این اتفاق به جانب خدا توبه مى کرد. پس از چهل روز به صیادى رسید که ماهى صید مى کرد، حضرت سلیمان به او کمک نمود. آن صیاد پس از صید، یک ماهى به سلیمان داد، او شکم ماهى را شکافت انگشتر خود را در آن دید و انگشتر را به دست کرد و شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش در برابرش خضوع کردند و پادشاهى او به همان حالت اول بازگشت و حضرت، آن شیطان (که انگشتر را ربوده بود) به همراه لشگرى که همراه او بودند به وسیله اسماء الهى حبس نمود و عده اى را در دل دریا و بعضى را در میان سنگ و صخره ها زندانى نمود و آن شیاطین تا روز قیامت زندانى و معذب هستند.

حضرت محمد(ص) فرمودند: (یا على) همانا عقیق اولین کوهى است که به ربوبیت خداى متعال و نبوت من و وصى بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است. از شرف شمس همه بعنوان نمونه ای از خاتم سلیمانى نام برده اند و آن را به عوالم خمسه تفسیر کرده اند و رازی از تورات و انجیل و قرآن می دانند که در کتاب شمس معارف کبرى جلد اول مطالب بیشتری در خواص شرف شمس آورده شده وحضرت آیت الله حسن زاده آملی وشیخ بهای به مطالب بیشتری در این زمینه اشاره فرموده اند .

نگین یا انگشتر وآویز شرف شمس برای ایمنى در سفرها و دفع از بدى ها حفظ وحفاظت جان و خیر و نیکى وافزایش رزق وروزی وآرامش رفع چشم زخم براورده شدن حاجات وآرزوها و درمان عمومی جسا وروح مخصوصاً افزایش قدرت بدنی و هاله نورانی اطراف بدن وبخاطر مصرف عقیق زرد آن باعث پاک کردن و تصفیه دستگاه گوارش شده و بر روی هضم و جذب غذا و گردش خون در بدن وچاکرای ۳ وغددپانراس ولوزالمعده وجواره مرتبط با این دو غدد تأثیر فوق العاده ای دارد .

عقیق سیاه یا انیکس

خواص عقیق سیاه

عقیق سیاه بیماری هایی منجمله: آلزایمر، تقویت قلب و جریان خون بهبود پس از عمل جراحى، چشم(اشک ریزان)، شنوایی(تقویت)، گزیدگی حشرات، درمان هرنوع اعتیاد و افزایش اعتماد به نفس، مشکلات روحى و احساسى، هذیان به همراه آشفتگی، ترس ووحشت از وجدان، ناخن ها،مشکلات وزن، ستون فقرات(انحراف)=اسکولیوز حساسیت به تغییرات جوی، خستگى و سردى پاها، دردفتق، تقویت عضلات، پاها( رفع سردی)، پاها(رفع خستگی)تقویت کننده حس شنوایی, ناخن, پوست, چشم, پا و موها ,محرک جریان خون ,نیرو دهنده قلب, کلیه, طحال و اعصاب ... را درمان میکند.

تقویت کننده حس شنوایی, ناخن, پوست, چشم, پا و موها ,محرک جریان خون ,نیرو دهنده قلب, کلیه, طحال و اعصاب ,از بین برنده سستی ,نیرو و قدرت میدهد, فکر و جسم را متعال و اندوه را دور می سازد. از لحاض روانی افزاینده شهامت ,به کشف حقایق کمک میکند, برطرف کننده استرس و افسردگی, جریان خون را تحریک کرده، قلب، کلیه، طحال و اعصاب را نیرو می بخشد و سستی وکاهلی را از بین می برد، فکر و جسم را متعادل می کند. عقیق سیاه به همراه سنگ کریستال می تواند ما را در برابر امواج منفی حمایت کند. این سنگ در هنگام هجوم احساسات موثر واقع میشود. همچنین به حل موانع درونی و رسیدن به آگاهیهای تازه و آمدن آنها به سطح ذهن کمک میکند. عقیق سیاه تمرکز رت زیاد میکند. عملکرد روده ها را آسان می کند و دارای عمل تقویت کنندگی بر روی استخوانها، ستون مهره ها و قسمت پشت می باشد.