گوهرها و خواص آنها

گوهرها و خواص آنها

خواص درمانی و معنوی گوهرها و سنگهای قیمتی
گوهرها و خواص آنها

گوهرها و خواص آنها

خواص درمانی و معنوی گوهرها و سنگهای قیمتی

خواص گوهرها از دیدگاه دین مبین اسلام

احجار کریمه

گوهر واژه اى فارسى برابر با جوهر و جواهر است که به سنگهاى گرانبها یا قیمتى یا احجار کریمه اطلاق مى شود و به نامهاى سنگ هاى زینتى، تزئینى ، آذینى ، پیرایه اى و احجام نفیسه هم آمده است.

بعضى از نگین ها دارای خواصی هستند که نمى توان آن را انکار نمود، چنانکه فردى را نزد حاکمى به سبب جرمى مى بردند حضرت صادق (علیه السلام) فرمود که انگشترى عقیق به او برسانند، انگشترى به او رساندند و هیچ مجازاتی به او نرسید. یا شخصى را از برابر حضرت امام محمد باقر (ع) گذرانیدند تازیانه بسیار بر او زده بودند.

حضرت فرمود: انگشتر عقیق او کجاست، اگر با او مى بود تازیانه نمى خورد.

یا آنکه کسى نزد حضرت خاتم (ص) آمد و شکوه نمود که دزد در راه اموال مرا ربود، حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتى که آن از هر بدى آدمى را نگاه مى دارد.

سنگهاى با ارزش فراوانند و در بین این هزارها سنگ گران قیمت پیامبران و ائمه اطهار (ع) تنها بر چند سنگ صحه گذاشته اند اما نه به خاطر آنکه اثرى جادویى دارند، بلکه آن نگین هرچه باشد برگزیده شده و براى دارنده آن اثراتى از جمله فتح مهمات و دفع بلیات و غیره دارد و اثرات آنها ذاتى نیست و از جانب خداى تعالى است. پس اگر کسى اثر آنچه را که همراه خود مى دارد، ذاتى و مستقل بداند به خداى یگانه شرک ورزیده است.

ضمن آنکه اسلام استفاده بعضى از انگشترها مثل طلا براى مردان و انگشتر آهنى و مسى بر هر دو زنان و مردان ممنوع کرده اند. در تفسیر قمى جلد دوم از امام صادق (ع) روایت شده است: همه ملک سلیمان را خداوند در انگشتر او قرار داده بود، هرگاه سلیمان آن در دست مى گذاشت تمامى جن و انس و شیاطین و همه پرندگان و وحوش به نزد وى حاضر گشته و از او اطاعت مى کردند .

باد مأمور حمل تخت او بود و همه شیاطین و انسانها و پرندگان و چهار پایانى که تحت اوامرش بودند همگى آنها را جابه جا مى نمود.

سلیمان به هنگام رفتن به بیت الخلا، انگشترش را در اختیار برخى از خدمتکارانش قرار مى داد. روزى شیطان آمد و خادم او را گول زد و انگشتر را از او ستاند و آن را در دست نهاد ، نتیجه آن شد که تمام شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش مسخر او گشتند و آن حضرت در جست و جوى انگشتر شد ولى آن را نیافت .

سرانجام شیطان ترسید که مردم متوجه حیله او شوند آن را به دریا انداخت. خداى - عزوجل - ماهى را مأمور به بلعیدن آن انگشتر نمود، بنى اسرائیل چهل روز در جست و جوى حضرت سلیمان بودند و از آن طرف سلیمان در ساحل دریا به دنبال انگشتر بود و با گریه و زارى به سوى خداى تبارک و تعالى استغفار مى نمود و از این اتفاق به جانب خدا توبه مى کرد.
پس از چهل روز به صیادى رسید که ماهى صید مى کردد، حضرت سلیمان به او کمک نمود . آن صیاد پس از صید، یک ماهى به سلیمان داد، او شکم ماهى را شکافت انگشتر خود را در آن دید و انگشتر را به دست کرد و شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش در برابرش خضوع کردند و پادشاهى او به همان حالت اول بازگشت و حضرت، آن شیطان (که انگشتر را ربوده بود) به همراه لشگرى که همراه او بودند به وسیله اسماء الهى حبس نمود و عده اى را در دل دریا و بعضى را در میان سنگ و صخره ها زندانى نمود و آن شیاطین تا روز قیامت زندانى و معذب هستند.

از قدیم الایام به فوائد سنگها و جواهرات و نیز به خواص مغناطیسى و درمانى آنها توجه داشته و در طب سنتى از آن بهره مى جستند.

گاهى شنیده مى شود فلانى با داشتن یک انگشتر خیر و برکات فراوانى یافته و کارها مطابق میل او پیش مى رود و دیگرى انگشترى دارد ولى هیچ کاربردى برایش ندارد. این به جهت آن است که باید در انتخاب نوع نگین دقت لازم به عمل آید و نگینى انتخاب شود که با طبع و مزاج شخص موافق باشد و براى انتخاب جواهر موافق با مزاج و طبع هر شخس دو راه وجود دارد:

- راه اول:

توجه به روز تولد است مثلاً اگر شخصى روز پنجشنبه تولد یافته، روز پنجشنبه به ستاره مشترى تعلق دارد، براى او سنگهایى که متعلق به مشترى و موافق با آن است تجویز مى شود .

راه دوم:

به ماه و برج تولد فرد توجه مى شود .


- آداب انگشترى در روایات اسلامى:

- عقیق:

معدن اصلی آن در صنعای یمن است و البته در بصره ومغرب و هندوستان نیز موجود است اما نوع یمنی آن از همه بهتر ومورد تاکید است . این عقیق در رنگهای مختلف یافت می گردد. در روایات متعدد خواصی برای عقیق ذکر شده منجمله نرسیدن غم ومصیبت به حامل آن، دوری از آتش عذاب، حرز و نگهبان در مسافرت ها، نگهداشتن از مردن بد و باعث میمنت ومبارکی بودن تا حدی که روایت است دستی که در آن عقیق باشد اگر به دعا بردارند رد نشود.

اصیل بودن عقیق و استفاده آن در جاهایی که حتما انرژی منفی درآنجا موجود است مانند محل های سکونت وکار جمعی که افراد متعدد با نیروهای مثبت و منفی درآنجا وجود دارندمثل آپارتمانها ،کارخانه ها و ...توصیه می گردد.

- نگین عقیق

1) ایمنى دهنده در سفرها بوده و آدمى را از بدى ها حفظ مى کند

2) با خیر و نیکى روبه رو مى کند

3) غم و غصه را رفع مى کند

4) فقر را از بین مى برد

5)باعث گشایش رزق مى شود

6) کارها را به نیکى و خوبى تمام مى کند

7) موجب اجابت دعا

8) و برآورده شدن هر حاجتى مى شود

9) موجب برکت و باعث ایمنى از بلا مى شود

10) ایمنى از پادشاه ظالم

11) همراه داشتن آن به هنگام نماز معادل هزار رکعت است

12) حضرت محمد (صلى الله علیه و آله) فرمودند: (یا على) همانا عقیق اولین کوهى است که به ربوبیت خداى متعال و نبوت من و وصى بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است.

- فیروزه:

فیروزه نوعی سنگ است که در عربی به نام ظفر معروف است. معدن آن در خراسان است در بازار فعلی فیروزه در سه نوع کرمانی، نیشابوری و دامغانی موجود است که نوع نیشابوری آن بهتر است از خواص فیروزه آن است که دیدن آن برای روشنایی چشم مفید است حضرت امام صادق (ع) می فرماید فقیر نمی شود دستی که انگشتر فیروزه در آن باشد و نیز رسول خدا می فرماید خداوند دستی که درآن انگشتر فیروزه باشد را محروم بر نمی گرداند.



1) باعث بى نیازى و دورى فقر مى گردد.

2) جهت ایجاد فرزند مؤثر است.

3) در استجابت دعا مؤثر است.

4) عامل فتح و پیروزى است.

5) دور گرداننده دردها از دیدگان است.

6) موجب گشایش سینه مى گردد.

7) قوت دل را زیادمى کند.

8) باعث برآورده شدن حاجات مى شود.

یکى از خادمان امام هادى (علیه السلام) از آن حضرت جهت زیارت على بن موسى الرضا اجازه سفر به سرزمین طوس گرفت. حضرت به او فرمودند: انگشترى با نگین عقیق زرد به همراه داشته باش که بر روى آن حک شده باشد «ماشاءالله لاقوه الا بالله استغفرالله» و بر آن سوى نگین «محمد و على» حک کن.

خادم مى گوید: از نزد امام بیرون شدم و انگشترى را طبق دستور امام تهیه کردم و مجدداً براى خداحافظى به حضور امام رفتم. فرمودند: انگشترى دیگر با نگین فیروزه باید همراهت نمایى که در بین طوس و نیشابور شیرى با تو روبه رو مى شود و قافله را از راه رفتن بازمى دارد، به سوى آن شیر رفته و انگشتر را نشانش مى دهى، به او بگو مولاى من مى گوید از راه کنار برو. بعد اضافه کرد، باید نقش روى انگشتر الملک لله و سمت دیگر آن «الملک لله الواحد القهار» باشد که انگشتر حضرت على (علیه السلام) این نقش را داشته است. که آن سپرى در برابر درندگان و عامل پیروزى در جنگهاست.

- یاقوت:

سنگ یاقوت افضل انگشتر های دیگر است و قرآن کریم در سوره الرحمن بدان اشاره کرده است .

1) باعث از بین رفتن فقر مى شود.

2) دارنده آن نجابت و بزرگى مى یابد.

3) پریشانى را زایل مى کند.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) خطاب به امام حسین (علیه السلام) فرمودند: فرزندم، انگشتر یاقوت و عقیق به دست کن که فرخنده و مبارک است و هرگاه کسى به آنها نگاه کند نور صورتش زیاد مى شود و یک رکعت نماز با آن دو، برابر با هفتاد رکعت نماز بدون آنهاست...

یاقوت نشانه شرافت مومن است و بهتر است بر آن ذکر (لااله الا الله الملک الحق المبین)حک شود. کسی که آن را بدست کند در چشم مردم باشکوه وجلا و هیبت جلوه می کند و از این جهت به اشخاصی که دارای مقام وموقعیت اجتماعی، سیاسی و...هستند توصیه می گردد که در موقع شرکت در جلسات مهم مخصوصا مواقعی که نیاز به ارائه شخصیت با شکوه در نزد مخاطب دارد از این انگشتر استفاده نماید. یاقوت انواع مختلفی دارد من جمله سرخ و کبود وزرد و سفید که بهترین آن سرخ بهرمانی است.



- زمرد:



معدن زمرد در کشورهای سودان، مغرب و مصر است ولی معروفیت آن در کشور هند بیشتر از کشورهای دیگر است. بعداز الماس ارزنده ترین سنگ قیمتی زمرد است واز خواص عمده آن این است که اگر کسی آن را بدست نماید سحر در او اثر نمی کند و فقیر نمی شود و از این جهت برای بطلان سحر و جادو یکی از وسائل آن شمرده می شود نیز زمرد چشم زخم وسحر و جادو را باطل و دفع می کند وباعث نشاط انسان است.

- نگین زمرد

1) سبب آسانى کارهاست.

2) زایل کننده فقر است.

3) فقر را به توانگرى مبدل مى کند.

از امام رضا (علیه السلام) درباره نگینى که از سنگ زمرد ساخته مى شود، پرسیدند؟ امام فرمود: اشکالى ندارد اما به هنگام طهارت گرفتن (استنجار) آن را از دست درآورند.

- شرف شمس:

این انگشتر یکی از معروفترین انگشترهاست که با داشتن طالبان زیاد در روز و ساعت مخصوص یعنی 19 فروردین هر ساله تهیه می گردد بدین نحو که در آن روز و ساعت معین طلسم مربوطه با آداب و تشریفات خاصی که بسیاری مدعی آن هستند ولی هیچگونه رعایتی نمی کنند- برروی نگین زرد رنگ عموما وبعضا صفحه های زرد مانند کاغذ ،ورقه برنجی ،طلا وغیره حک می گردد.اقوام مختلف بر تاثیر آن در موارد وسعت رزق ومال وکسب ومحبت وعقدالسان ورفع سردرد تاکید دارد.

این طلسم که در ظاهر از ستاره وچند الف مد دار ونردبانی شکل و...تشکیل گردیده دارای چنان اهمیتی است که خاصیت آن براهل فن وخواص پوشیده نیست چراکه این علائم درواقع اسم اعظم خداوند قادر حکیم است کثرت طالبین این انگشتر بدلیل آنست که همه وهمه در پی کشف رموزی از اسم اعظم باری تعالی هستند وبر این اساس انگشتر شرف شمس شهرتی عالمگیر پیدا کرده است پس به طالبین آن توصیه می گرد به هر قولی در این خصوص اعتماد نکند .

حک این طلسم رموزات خاصی دارد که بسیاری از مدعیان از آن بی اطلاع هستند . امروزه اشخاصی که استفاده از این انگشتر را موجب موفقیت در امورات زندگی خصوصا رونق کسب وکار خود می دانند واشخاصی که استفاده از آن را در درمان بیماری های صرع وسردردهای میگرنی شدید موثر در مقام می دانند از آن استفاده می نمایند.

- حدید:

حدید صینی یا آهن چینی رنگی تقریبا مشکی ویا قهوه ای تیره نزدیک به مشکی دارد وذکر مخصوص بر روی وپشت دور نگین باعث قدرت وقوت این انگشتر است از این رو برای مسئولین مملکتی ونیز اشخاصی که گرفتاریهای بسیار شدیدی دارند استفاده از آن فقط در ایام گرفتاری تا رفع آن توصیه می گردد.

در مناقب آمده است که یکی از انگشترهای حضرت علی (ع) انگشتر حدید چینی بوده که برای قوتش دست می کرده است حدید چینی هنگام رویایی با اهل شر، آن ها را خاموش ونیز دشمنی های جن. انس را از بین می برد آنچه در رابطه با این انگشتر دانستنش ضروری است آنست که این انگشتر را به نا اهل و غیر مسلمان توصیه نکنید.

- نگین حدید چینى :

1 ) جهت نیرومندى نیک است

2 ) باعث دورى اجانین و شیاطین مى شود.

3 ) از شر هر موجودى در امان مى دارد.

4) اثر چشم بد را از بین مى برد.

5 ) باعث آسانى وضع حمل مى شود.

البته این انگشتر به هیچ وجه به زنان باردار توصیه نمى شود چون براى جنین خطر دارد

6 ) براى اجابت حاجات دشوار نیک است .

7 ) باعث ایمنى از ترس مى شود .

8 ) همراه داشتن آن به هنگام نماز مکروه است.

- لاجورد:

معدن لاجورد در بدخشان در کوهی معروف به کوه لاجورد است وآن دارای انواع مختلف تقریبا مشابه است در نوعی از آن نقطه های زرد می توان دید که البته هرچه صافتر وخوشرنگتر باشد بهتر است این سنگ در اسهال و صفرا وبرای اصحاب مالیخولیا وکسانی که دارای بی خوابی هستند موثر است. همچنین معروف است که استعمال آن بر پلک چشم موجب رویش موی مژه چشم است.

- یشم:

یشم یا یشب سنگی است معدنی است که هر کس آن را در نگین انگشتر با خود داشته باشد در چشم مردم شیرین وباوقار جلوه می کند این انگشتر به رنگهای مختلف من جمله سفید سبز مغز پسته ای وسبز تیره در بازار موجود می باشد. درقدیم از آن کاسه ها و ظروف دیگر می ساختند انگشتر یشم در جهت تقویت معده خاصیت فیزیکی دارد. این سنگ مانع از اصابت صاعقه است . همراه داشتن یشم بصورت نگین انگشتر وپیروزی فرد است از این رو استفاده ورزشکاران، خوانندگان، هنرمندان از این انگشتر توصیه می شود.

- در نجف اشرف:

درَنجف از جمله سنگ های ارزنده ایست که نگاه کردن به آن معادل برابر زیارت حضرت امیر (ع)است وبه سبب نگهداری واستفاده از آم مکر و حیله شیطان مطرود می گردد. حضرت امام صادق(ع) می فرماید دوست دارم برای هر مومن که پنج انگشتر در دست کند وشمرد یکی از آن ها را در نجف اشرف وکسی که آن را در دست کند خداوند می نویسد به هر نگاهی برای او ثواب زیارتی وپاداش آن پاداش پیغمبران وصالحین خواهد بود.

-حرز:

حرز بمعنی امان وپناه است.این انگشترهای نقره حاوی حرزهای ائمه معصومین و بصورت حرزهای امام جواد (ع) وحرز پنج تن وحرزچهارده معصوم موجوداست. بدین صورت که دعاهای حرز مخصوص برروی پوست آهو نوشته شده و داخل آن قرار داده می شود.البته امروزه به دلایل مختلف منجمله کسب منفعت بیشتر ویا عدم امکان عمل قراردادن پوست آهودر این انگشتر عموما حرز روی کاغذ نوشته شده داخل آن قرار داده می شودحال اینکه آیا اصلا این حرزها قابل رویت وخواندن هستند یا خیر

- انگشتر در دست راست یا چپ:

از امام کاظم (ع) سؤال شد آیا انگشتر را باید در دست راست کرد؟ فرمودند: هرطور که مى خواهى، دست راست باشد یا چپ. رسول خدا فرمود: یا على !انگشتر در دست راست کن که این عمل فضیلتى است از سوى خداى - عزوجل - براى آفریدگان مقربش. ابوالعلاء از امام صادق (ع) در باره انگشتر به دست راست کردن سؤال کرد و گفت: من دیده ام بنى هاشم انگشترهاى خود را در دست راست مى نهند.

حضرت فرمود: پدرم امام محمدباقر (ع) در دست چپ انگشتر مى گذاشت و او (پدرم) افضل بنى هاشم و فقیه ترین آنها بود. امام حسن عسکرى (ع) در سال دویست و شصت قمرى خطاب به شیعیان فرمودند: تاکنون امر ما این بود که انگشترتان را به دست راست بگذارید.

این در حالى بود که ما (اهل بیت) در میان شما حاضر بودیم ولى اکنون امر مى کنیم انگشترى را به دست چپ کنید به جهت آنکه ما از میان شما غائب مى شویم تا زمانى که پروردگار امرما و امر شما را ظاهر کند همانا این بهترین دلیل براى شما در ولایت ما اهل بیت است. همان لحظه شیعیان در حضور امام انگشترهاى خود را از دست بیرون کرده و در دست چپ شان قرار دادند و حضرت به آنان فرمودند:

 این قضیه را براى شیعیان ما نقل کنید. رسول اکرم مى فرماید: امتم را از دست کردن انگشتر در انگشت سبابه و وسط نهى مى کنم و در روایتى دیگر این عمل (انگشتر در انگشت سبابه و وسط نمودن) را از افعال قوم لوط دانسته اند.
محمد و على
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.